Informare si Consiliere pe Piata Muncii

/Informare si Consiliere pe Piata Muncii
Informare si Consiliere pe Piata Muncii 2017-07-17T12:17:16+00:00

Informarea si Consilierea Profesionala se realizeaza prin acordarea de servicii de consiliere individuala sau de grup, oferite la cerere, persoanelor in cautarea unui loc de munca, acestea urmand a beneficia de servicii gratuite, ce au ca scop cresterea sanselor de a gasi un loc de munca corespunzator aspiratiilor profesionale, pregatirii profesionale si ofertei de locuri de munca existente pe piata locala. Serviciile vor fi oferite promovand egalitatea de sanse la angajare pentru grupurile vulnerabile cum sunt somerii de lunga durata, cu accent pe incurajarea si pregatirea somerilor in demararea propriei afaceri.

  •        Identificarea problemelor clientului;
  •         Stabilirea impreuna cu persoanele consiliate a pasilor ce trebuie parcursi pentru alegerea ocupatiei/meseriei, pentru incadrarea in munca sau formarea profesionala;
  •         Formularea obiectivelor, scopurilor clientului;
  •        Intocmirea planului individual de actiune pe baza rezultatelor discutiilor individuale si a testarilor efectuate;
  •        Organizarea de aplicatii practice pentru insusirea tehnicilor si instrumentelor de cautare a unui loc de munca: intocmirea unui CV, a scrisorii de intentie, prezentarea la interviu;
  •         Monitorizarea si evaluarea pe intreg parcursul procesului de informare si consiliere profesionala a fiecarui client;

Cui se adreseaza: Se adreseaza solicitantilor de locuri de munca care doresc sa actioneze pe plan profesional din diferite motive:

  •        sunt someri;
  •         nu sunt someri, dar doresc un loc de munca mai bun;
  •         au un loc de munca si vor sa-l pastreze;
  •         intentioneaza sa-si schimbe profesia deoarece aceasta nu le mai ofera satisfactii profesionale, castiguri satisfacatoare;
  •         doresc sa evolueze profesional prin specializari, perfectionari calificari suplimentare.

Serviciile constau in:

  •         Furnizarea de informatii privind piata muncii si evolutia ocupatiilor;
  •         Evaluarea si autoevaluarea personalitatii in vederea orientarii profesionale,
  •         Dezvoltarea abilitatii si increderii in sine a persoanelor in cautarea unui loc de munca, in vederea luarii de catre acestea a deciziei privind propria cariera;
  •         Consilierea profesionala si instruirea in metode si tehnici de cautare a unui loc de munca si de prezentare la interviuri;
  •        Incurajarea si pregatirea somerilor in demararea propriei afaceri;
  •         Pregatirea adultilor astfel incat sa faca fata cererilor de pe piata muncii nationale si europene, in conditiile integrarii in UE;
  •        Asigurarea mobilitatii profesionale dictata de o economie in continua schimbare si de societatea informationala;
  •         Facilitarea accesului pe piata muncii a grupurilor tinta defavorizate, tinand seama de nevoile lor specifice.

Activitatile de Informare si Consiliere Profesionala includ:

  •         Servicii furnizate pentru persoane de toate varstele in orice moment al vietii acestora, cu scopul de a le asista in alegerea celor mai bune oportunitati de educatie, formare sau ocupare, si de a le sprijini in propria dezvoltare personala si profesionala.
  •         Servicii pentru persoanele care nu au intrat inca pe piata muncii, pentru cei care cauta un loc de munca sau pentru persoanele angajate care doresc sa se reorienteze catre o alta profesie/ocupatie sau sa se specializeze intr-un anumit domeniu.

Informarea si Consilierea Profesionala este alcatuita din doua tipuri de servicii:

1. Informarea Profesionala :

  •         Presupune furnizarea de informatii legate de evolutia pietei muncii, analiza ocupationala, posibilitati de instruire, modalitati de folosire a testelor de autoevaluare, etc.;
  •         Identificarea nevoilor de informare a clientului;
  •        Acordarea de informatii privind piata muncii: despre ocupatii, meserii si profesii, conditii de exercitare, de salarizare si promovare, conditii impuse de angajatori, dinamica ocupatiilor;
  •         Acordarea de informatii despre persoana care solicita sprijin (profilul psihologic, interese profesionale), identificarea punctelor tari ca elemente de baza in stabilirea traseului professional;

Activitati desfasurate in cadrul informarii profesionale:

  •    Identificarea nevoilor de informare ale clientului o Acordarea de informatii privind piata muncii ;
  •    Identificarea acelor informatii necesare clientului o Situatia locurilor de munca in prezent si perspectiva apropiata;
  •     Posibilitatile de incadrare in acord cu pregatirea si experienta profesionala, precum si a cerintelor angajatorului ;
  •     Posibilitatile de (re)calificare si perfectionare in vederea cresterii sanselor de incadrare in munca ;

2. Consilierea Profesionala

  •         Forma confidentiala de a oferi sprijin persoanelor aflate in situatii de criza (somaj) bazat pe respectul pentru client, sau in scopul prevenirii acestora;
  •         Presupune o forma speciala de comunicare, o relatie stabilita intre doua persoane, consilier si client, de fiecare data unica. Este bazata pe principiul dezvoltarii personale si presupune incurajarea autonomiei si cresterea gradului de motivare a clientului, astfel incat acesta sa se implice activ in rezolvarea problemelor personale, asumandu-si responsabilitatea luarii unor decizii in plan profesional.

Activitati desfasurate in cadrul consilierii profesionale:

  •     Identificarea problemei pentru care se solicita consilierea o Stabilirea impreuna cu persoanele consiliate a pasilor ce trebuie parcursi pentru alegerea ocupatiei, pentru incadrarea in munca sau formarea profesionala,
  •    Formularea obiectivelor clientului o Intocmirea bilantului profesional al clientului,
  •     Intocmirea planului individual de actiune o Aplicatii practice pentru insusirea tehnicilor si instrumentelor de cautare a unui job ,
  •     Stabilirea unor “teme pentru acasa” ,
  •     Intocmirea unor planuri de rezerva ,
  •     Monitorizarea si evaluarea pe intreg parcursul procesului de informare si consiliere profesionala.

Principiile Consilierii Profesionale:

  •     Asigurarea prompta si eficienta a serviciilor de informare si consiliere profesionala tuturor persoanelor care solicita consiliere.
  •    Manifestarea corectitudinii si confidentialitatii in relatiile cu persoanele care solicita consiliere .
  •     Mentinerea neutralitatii, avandu-se in vedere doar interesele clientului.

Certificat de Acreditare pentru Servicii de Informare si Consiliere, Medierea Muncii pe piata interna , eliberat de Ministerul Muncii , Familiei si Protectie Sociale Nr. 14 din 2011. (0003, Seria CJ).